Πέμπτη, 30 Οκτωβρίου 2014

Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών: Τι είναι και ποια η σημασία της διατροφής



pcos2_2To σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών είναι μια κατάσταση κατά την οποία η γυναίκα παρουσιάζει ένα εύρος συμπτωμάτων τα οποία ποικίλουν σε σοβαρότητα. Στα συμπτώματα συγκαταλέγονται τα προβλήματα γονιμότητας, οι διαταραχές του κύκλου, η ακμή, η κεντρικού τύπου παχυσαρκία (δηλαδή η συσσώρευση λίπους στην περιοχή της κοιλιάς), η αντίσταση στην ινσουλίνη, η κατάθλιψη κ.α. Η διάγνωση της ορμονικής αυτής διαταραχής γίνεται από τον γυναικολόγο και τα κλινικά συμπτώματα εμφανίζονται κατά κύριο λόγο στην περίοδο της εφηβείας. Θεωρείται η πιο συνηθισμένη ορμονική διαταραχή σε γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας.


Η αιτιολογία της ορμονικής αυτής διαταραχής είναι περίπλοκη. Πρόκειται ωστόσο για τον συνδυασμό της γενετικής προδιάθεσης του κάθε ατόμου και τον περιβαλλοντικών παραγόντων. Το αποτέλεσμα είναι τα αυξημένα επίπεδα τεστοστερόνης (χαρακτηριστική ορμόνη του ανδρικού φύλου) τα οποία οδηγούν σε διαταραχές της εμμήνου ρήσεως, υπογονιμότητα κ.α.

Οι γυναίκες με υπερβάλλον βάρος παρουσιάζουν πιο έντονα συμπτώματα σε σύγκριση με τις γυναίκες με φυσιολογικό βάρος και διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 και διαβήτη κύησης λόγω της έντονης αντίστασης στην ινσουλίνη.

Χαρακτηριστικό είναι ότι οι γυναίκες που πάσχουν από σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά άγχους και κατάθλιψης και ίσως αυτό εξηγεί και τις διατροφικές διαταραχές που εμφανίζονται πολύ έντονα και κατά κύριο λόγο το λεγόμενο binge eating ο οποίος είναι όρος που αναφέρεται στο ανεξέλεγκτο τσιμπολόγημα, δηλαδή σε υπερφαγικά επεισόδια. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να οδηγεί στην αύξηση του βάρος το οποίο όπως αναφέραμε με την σειρά του κάνει πιο έντονα τα συμπτώματα του συνδρόμου των πολυκυστικών ωοθηκών και θέτει σε μεγαλύτερο ρίσκο την υγεία της γυναίκας. Πρόκειται λοιπόν για έναν φαύλο κύκλο.

Ποιος είναι ο ρόλος της διατροφής;

thumbnailΌπως γίνεται εύκολα κατανοητό, κύριο μέλημα είναι η επαναφορά του βάρους σε φυσιολογικά επίπεδα μέσω κατάλληλης διατροφής και αύξηση της φυσικής δραστηριότητας.

Σημαντική δεν είναι ωστόσο μόνο η απώλεια βάρους, αλλά και η βελτίωση της αντίστασης της ινσουλίνης. Αυτό επιτυγχάνεται με την επιλογή της διατροφής χαμηλού γλυκαιμικού φορτίου.

Το γλυκαιμικό φορτίο αναφέρεται στην επίδραση που έχει στο σάκχαρο του αίματος η κατανάλωση τροφών που περιέχουν υδατάνθρακες. Οι τροφές χαμηλού γλυκαιμικού φορτίου ( όπως είναι τα τρόφιμα ολικής άλεσης) προκαλούν αργή και σταδιακή αύξηση του σακχάρου αίματος με αποτέλεσμα να βελτιώνεται η ευαισθησία στην ινσουλίνη. Έτσι ο οργανισμός έχει περισσότερο χρόνο να εκκρίνει την ινσουλίνη που χρειάζεται για την απορρόφηση της γλυκόζης.

Σύμφωνα με μελέτες, γυναίκες είτε υπέρβαρες είτε με φυσιολογικό βάρος που ακολούθησαν προγράμματα διατροφής με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη κατάφεραν να μειώσουν και να διατηρήσουν το βάρος τους, βελτιώνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο και την ευαισθησία στην ινσουλίνη.

Επιπλέον η διατροφή χαμηλού γλυκαιμικού φορτίου είχε σαν αποτέλεσμα να περιοριστεί η ακατάσχετη όρεξη που οδηγούσε σε επεισόδια υπερφαγίας, βοηθώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο στην εκ νέου υιοθέτηση μιας υγειούς διατροφικής συμπεριφοράς.

Ζωτικής σημασίας είναι επίσης η αντικατάσταση των κορεσμένων λιπαρών οξέων από μονο- και πολυακόρεστα. Και τα λιπαρά οξέα συμβάλλουν στην διαταραχή της ευαισθησίας στην ινσουλίνη, με την υπερκατανάλωση κορεσμένων λιπαρών οξέων να έχει δυσμενείς συνέπειες.

Σύμφωνα με έρευνα των Jeannes et al (2009) το 84% των γυναικών που συμμετείχαν δήλωσαν ότι με την αύξηση της φυσικής δραστηριότητας διαπίστωσαν ότι τα συμπτώματα του συνδρόμου πολυκυστικών ωοθηκών ήταν πιο ήπια.

Συνοψίζοντας λοιπόν, μπορούμε να πούμε ότι το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών είναι μια συνηθισμένη ορμονική διαταραχή μεταξύ των γυναικών η οποία μπορεί να οδηγήσει σε διαταραχές του βάρους. Η λύση για ακόμα μία φορά είναι η υιοθέτηση υγιεινού τρόπου διατροφής και η ενσωμάτωση της φυσικής δραστηριότητας στην καθημερινότητάς μας!


Κυριακή Παπά Διαιτολόγος -Διατροφολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου